analyserar använadardata digitalpartner

4 platser att samla in användardata ifrån

Visste du att din hemsida, dina sociala medier och dina recensioner är en guldgruva när det kommer till kunskap om dina kunder? De är nämligen fyllda med användardata. Information om allt från vilken ...
Digitalpartner

Visste du att din hemsida, dina sociala medier och dina recensioner är en guldgruva när det kommer till kunskap om dina kunder? De är nämligen fyllda med användardata. Information om allt från vilken sida i dina kunder först besöker på din hemsida till vad dina kunder skriver i recensioner och vilka av dina inlägg de gillar är så mycket värt. Med hjälp av dina kunders användardata kan du få reda på otroligt mycket värdefull information som kan hjälpa dig med din digitala strategi.

Hemsidan

För att få reda på hur användarna på din hemsida beter sig finns det verktyg så som Google Analytics som samlar in användardata. Du kan läsa mer om Google Analytics och vad för data den samlar in i det här inlägget vi skrivit tidigare.

Det jag vill att du ska ta med dig härifrån är att med hjälp av datan den samlar in kan du få reda på viktiga saker som exempelvis var dina användare först landar, vilket du kan använda dig av genom att till exempel skylta med erbjudanden där om du har en e-handel. Eller, vilka sidor de stannar längst på, du kan då fundera över vad som är extra intressant med de sidorna och försöka göra samma sak på andra sidor.

Köp beteenden

Data om dina kunders köp beteenden är även det guld värt. Om du till exempel har data över vad dina kunder har köpt tidigare kan du använde det för att marknadsföra liknande produkter till de kunderna framöver. Eller om du har data på att många som köpt “vara 1” också har köpt “vara 2”, då kan du berätta det för dina kunder! Om många andra varit intresserade av båda produkterna är det mycket möjligt att även de är det. Fortsättningsvis kan du ta reda på vilken av dina produkter du säljer mest av och berätta det för dina kunder, då kanske fler ser den och blir intresserade.

På det här visset kan du använda användardatan från dina kunder för att få nya eller återkommande kunder.

Beteenden på sociala medier

En annan sak du ska ta tillvara på är datan över hur dina kunder beter sig på sociala medier. Vad vill dina kunder se mer av? Det kan du ta reda på genom att titta på hur de intrigerar med dina inlägg, vad gillar de, delar och kommenterar mest? Ta till vara på den informationen och gör liknande inlägg för att få mer spridning och engagemang på sociala medier.

Du kan även på exempelvis Instagram göra en händelse där du frågar de rakt ut “Vad vill ni se mer av från mig?”, det finns en jättebra frågedekal som du kan använda eller så kan du göra en omröstning där du frågar om de gillar det ena eller det andra mer. Men ha i åtanke hur många som svarar. Har du 1000 följare och det endast är 20 som ser händelsen och svarar behöver du ha i åtanke att de 20 inte kan representera alla 1000 men kanske du får en hint.

Recensioner

Även recensioner är fantastiska! Tänk att kunder frivilligt går in och lämnar recensioner. För att få in recensioner kan du exempelvis placera fråga om de har lust att recensera dig med en länk till trustpilot i din orderbekräftelse eller varför inte skicka ut ett tak mejl till dina kunder när de förväntas ha fått sin vara där du skriver att du hoppas de är nöjda och att du skulle bli glad om de dela med sig av vad de tycker.

För varje kund som går in och ger dig en bra recension finns det en större chans att nya kunder kommer lita på dig. Det ser inte bara bra ut om du har höga poäng på till exempel trustpilot, den användardatan är även något som du kan använda dig av i din marknadsföring för att visa att dig kan man lita på. Och ger din kund dig konstruktiv kritik, ta till dig den och tänk på vad du kan göra annorlunda nästa gång för att du ska få de där 5 stjärnorna. Man kan alltid bli bättre och recensioner är ett superbra sätt att se vad man kan bli bättre på.

GDPR

Något man måste ha koll på när man samlar in användardata är GDPR, du måste till exempel ha en cookie-banner på din hemsida om du samlar in data om dina användare där. Detta är något vi har skrivit om tidigare, du kan läsa mer här eller kontakta oss för att få hjälp med det.

Hoppas du lärt dig något nytt om hur du kan använda användardata!

Vill du veta mer om digital strategi kan du läsa här

Eller om hur du vill veta mer om hur du kan använda din användardata, få hjälp med att starta igång Google Analytics eller har andra frågor kan du kontakta oss

© 2024 Digitalpartner Europe AB
Följ oss