Digitalpartner logotyp primär
tjej designar gränssnitt

Vad är ett bra gränssnitt?

Vad är ett gränssnitt? Enkelt sagt är ett gränssnitt en typ av vägvisare eller navigation. Målet med gränssnittet är att hjälpa användaren navigera på hemsidan och hitta det de kom till din hemsida fö...
Digitalpartner

Vad är ett gränssnitt?

Enkelt sagt är ett gränssnitt en typ av vägvisare eller navigation. Målet med gränssnittet är att hjälpa användaren navigera på hemsidan och hitta det de kom till din hemsida för att letar efter. Ett gränssnitt kan till exempel vara en skylt men det kan också vara en knapp på din hemsida. Det viktigt att förstå vilka konventioner din målgrupp förstår och att gränssnittet ger rätt förväntningar. Därför behöver vi förstå vilka koder användaren tittar efter i varje segment. ”De rätta koderna” skapar de rätta förväntningarna men också trovärdighet.

Koder och konventioner

Det är viktigt att förstå att koder och konventioner är inlärda och beroende av segmentet och vart i världen vi befinner oss. Ett exempel kan vara skylten på toalettdörrar i offentliga miljöer, på skylten står det oftast inte toalett utan det är en man eller en kvinna. Trotts det vet vi direkt när vi ser en sån skylt att innanför den dörren finns en toalett, det är för att vi har lärt oss det.

Ett annat exempel kan vara att det är en grön och en röd knapp när det ringer på telefonen. Vi har lärt oss att den gröna knappen betyder svara och att den röda betyder avvisa. Så även om vi har en helt ny telefon vet vi direkt vart vi ska klicka för att svara när det ringer.

Genom att använda ”de rätta koderna” skapar vi trovärdighet. Med de rätta koderna menar vi att koderna är rätt för din målgrupp och för segmentet. Tänk dig till exempel att du googlar efter ett bra café att gå till för att fika, och du klickar dig in på en hemsida för ett café du får upp i sökresultaten. Men, när du kommer in på hemsidan har de precis samma koder som en tandläkares hemsida. Då kommer inte du tänka att det här verkar vara ett mysigt kaffe som serverar goda bakelser utan redan vid första anblicken kommer du antagligen fundera om du ens kom till rätt hemsida och börja leta efter ett annat café istället.

Om gränssnittet inte fungerar

Om målgruppen inte förstår gränssnittet och inte kan hitta av de letar efter börjar en frustration byggas upp. Om användaren upplever frustration finns det en stor risk att de kommer lämna din hemsida och då bryts kommunikationen.

Till exempel om vi går tillbaka till telefonen jag skrev om förut igen. Vi vet att man svarar med den gröna knappen och avvisar samtalet med den röda knappen. Tänk dig att du köper en ny mobil och på den är det tvärtom. Du skulle högst troligt klicka fel många gånger och hinna bli väldigt frustrerad på telefonen innan du lärt om att det nu är den röda knappen som betyder svara och den gröna avvisa. Kanske hade du till och med bytt tillbaka till din gamla telefon igen bara för att slippa krångla med den nya.

Ibland kan det vara lagar och regler som är i hinder för ett bra gränssnitt, ett exempel på det är Försäkringskassan. Det är en statligmyndighet och de måste på grund av det följa regler för vad saker ska heta även fast målgruppen använder andra namn i sitt vardagliga prat och därför kan få svårt att hitta det de söker.

Tekniska förenklingar kan också vara ett hinder för ett bra gränssnitt, ett exempel på det kan vara att man använder Google översätt till att översätta sin sida och att det blir något fel i översättningen så det blir svårt för målgruppen att förstå innehållet.

Relevant innehåll

Gränssnittets huvuduppgift är att lösa användarens problem. Det kan vara att lösa ett riktigt problem eller att helt enkelt underhålla användaren. Till exempel om du har en e-handel kommer dina kunder till din sida för att titta på varor och handla. Då ska det vara lätt att hitta dina varor på hemsidan och smidigt att beställa dem. Det är viktigt att man inte utnyttjar sina kunders förtroende genom att ge dem information de inte vill ha.

Man kan jämföra en bra hemsida med en kundservice. Den löser kundens problem och erbjuder bara relevant information eller innehåll. Man kan säga att varje gång en kund har letat efter svaren på hemsidan och istället behövt ta upp telefonen och ringa kundservice har gränssnittet misslyckats.


Hoppas du gillat det här inlägget!

Behöver du hjälp för att få till det rätta gränssnittet på din sida så är du välkommen att kontakta oss

Digitalpartner logotyp svart
© 2025 Digitalpartner Europe AB
Följ oss