Digitalpartner logotyp primär
personer som pekar på dataskärm google analytics

Google Analytics: 5 rapporter du inte får missa

Vi har tidigare skrivit ett inlägg om 3 Google verktyg som är avgörande för ditt företag. Nu ska vi fördjupa oss lite i ett av dom, nämligen Google Analytics. Google Analytics ger dig möjligheten att ...
Digitalpartner
personer som pekar på dataskärm google analytics

Vi har tidigare skrivit ett inlägg om 3 Google verktyg som är avgörande för ditt företag. Nu ska vi fördjupa oss lite i ett av dom, nämligen Google Analytics. Google Analytics ger dig möjligheten att gratis spåra och analysera besökarna på din hemsida. Google Analytics ger dig inte bara information om hur många som besöker din sida utan ger dig möjligheten att spåra allt från hur besökarna använder sidan till var ifrån trafiken till sidan kommer. Kommer många av dina besökare från Instagram eller kommer de från Google sök? Google Analytics har svaret! I det här inlägget kommer vi gå igenom några termer du behöver kunna och även några rapporter du inte bör missa i Google Analytics.

Termer du behöver kunna

  • Konton — dina egendomar finns under konton. Du kan ha flera egendomar under ett konto eller ha flera konton för olika egendomar.
  • Egendomar — hemsidan eller mobil appen du vill spåra
  • UA-ID/G-ID — en unik kod som läggs på din hemsida för att Google Analytics ska kunna spåra den
  • Konverteringar — besök som blir till en kunder eller en potentiella kunder
  • Källa/medium — visar var din trafik kommer ifrån, t.ex. länkar från andra hemsidor, sökmotorer eller social media.
  • Sessionens längd — hur länge besökarna är på din hemsida
  • Händelser — specifika besöks beteenden, t.ex. när en besökare klickar på en annons, tittar på en video, laddar ner en fil och mer.
  • Landnings sida — den första sidan en besökare hamnar på när den besöker din hemsida
  • Organic search — besökare som kommer till din sida från en länk på en sökmotor
  • Paid search — besökare som kommer till din hemsida från en annons i en sökmotor
  • Segment — ett sätt att filtrera data, t.ex. genom kategori eller typ av besökare

Rapporterna du inte ska missa:

  • Förvärv — visar varifrån dina kunder kommer ifrån, så som sökmotorer, social media, länkar från andra hemsidor osv.
  • Söktermer — berättar vilka sökord användarna har använt sig av för att hitta din hemsida i en sökmotor. Du hittar den här rapporten i Beteende fliken, under webplatssökning.
  • Konverteringar — spårar hur många kunder som konverterar till nyhetsbrevs prenumeranter, köpare osv.
  • Landnings sida — visar vilken sidor som är dina mest frekventa landningssidor så du kan spåra var besökarna kommer ifrån och titta på vad som fungerar bra på de sidorna som attraherar kunder.
  • Aktiva användare — övervakar hur många besökare som faktiskt är aktiva på din sida under en specifik tidsperiod, t.ex. den senaste veckan, 14 dagarna eller månaden. Det visar vilka sidor dina mest aktiva användare besöker, så du kan tänka ut vad som fångar deras uppmärksamhet så du kan använda det på resten av din hemsida. Du kan hitta rapporten aktiva användare i målgrupps fliken under aktiva användare.
Digitalpartner logotyp svart
© 2025 Digitalpartner Europe AB
Följ oss