Månadens deal

En video skapar värde!

Ta mig till kampanjen

5 smarta tips inför Black Friday!

12 november, 2021
viktor

Black Friday tipsen du som driver e-handel inte kan leva utan

Det här är tipsen som får din webbshops försäljning att lyfta under Black Friday (Week)!

1. Planera dina kampanjer i god tid

Först och främst gäller det att ta reda på om Black Friday är något för ert företag eller ej. Vissa företag väljer istället för Black Friday att satsa på välgörenhetskampanjer och sprida kunskap i sin kommunikation för att bygga ett starkt varumärke med trogna följare. Värt att tänka på är även att många företag höjer sin annonsbudget kraftigt, vilket innebär att även ni behöver göra det för att nå ut i bruset. Avsätt därför en budget specifikt för Black Friday. När ni satt den budgeten så gäller det att bestämma om ni ska annonsera hela veckan, hela helgen eller enbart under fredagen. Några övriga frågor som behöver besvaras i det här skedet är:

  • Vilka erbjudanden kommer du köra?
  • Vilka priser kommer du erbjuda i din kampanj?
  • Vilka konkurrenter har du och vad kan de tänkas erbjuda?
  • Hur ska du göra för att sticka ut med ditt erbjudande?
  • Vart ska du annonsera och hur ska budgeten fördelas?

2. Rikta annonsering till rätt målgrupp

Det är viktigt att rikta rätt budskap och erbjudande till rätt personer för att nå bästa resultat. Skapa dina målgrupper i förväg som du vill rikta dina erbjudanden till.

3. Skapa innehåll i förväg

Nu när du vet vilka produkter, varumärken, produktgrupper som ska erbjudas och vilka målgrupper som annonseringen ska riktas till, är det dags att skapa innehållet till annonseringen. Skapa även en landningssida för Black Friday i god tid innan och sökmotoroptimera sidan, så den hinner indexeras av Google.

  • Hur ska annonsinnehållet se ut?
  • Behöver det fotograferas nya bilder?
  • Ska det produceras en eller flera videos?

4. Schemalägg rabatter och annonser

Som ni märkt har jag tryckt på hur viktigt det är att vara förberedd och göra saker i god tid innan Black Friday. Detsamma gäller att schemalägga dina annonskampanjer på sociala medier och i Google Ads. Dessutom går det vanligtvis i webbshoppar att schemalägga rabatter och erbjudanden så att de startar på ett datum och avslutas automatiskt ett annat datum.

  • Glöm inte att lägga till erbjudandetillägg och tillfälle ”Black Friday” i Google Ads.

5. Mät resultaten

Givetvis är det som alltid viktigt att hålla koll på sin statistik och mäta sina framgångar, vanligtvis samlar man upp all statistik i Google Analytics men även i olika annonsverktyg.

  • Använd UTM-taggar för att särskilja olika kampanjer
  • Sammanfatta statistiken och satsningen som gjorts, så att ni enkelt kan jämföra nästa års Black Friday kampanj.

Vill du lära dig mer om marknadsföring för e-handel?

Jag önskar dig lycka till med din Black Friday kampanj. För dig som är intresserad av e-handel & digital marknadsföring så kommer jag hålla föreläsning om "E-handelstipsen du behöver inför Black Friday & Julhandeln ” den 18 november kl: 10.00 på Google Digitalakademin. Du är varmt välkommen att anmäla dig för den här gratis kursen här!

Mvh Viktor Hörman, VD på Digitalpartner

Få en gratis SEO guide för 2022

Signa upp för nyhetsbrev och få din sökmotoroptimeringsguide helt kostnadsfritt!

Fyll i din Emailadress

Bli en partner du med!

Vi har ett stort utbud av tjänster inom webbutveckling, digital marknadsföring och digital strategi. Kontakta oss för mer information om vad vi kan göra för att ta ert företag till nästa nivå.

Företagarna representerar över 60 000 företag över hela Sverige, deras mål är att ge företag bättre förutsättningar att lyckas. Vi är medlemmar för att vi anser välmående företag gynnar både Sverige & befolkningen.

Handelskammaren Mälardalen är en organisation som företräder regionens företag både lokalt och internationellt. Vi är medlemmar för att stötta deras arbete och för att bredda vårt nätverk.

Nyföretagarcentrum i Örebro är en organisation som hjälper nya företagare från affärsidé till fungerande bolag. Vi är medlemmar för att stötta tillväxten av nya bolag i Örebro Län.

Örebro Sportklubb ÖSK emblem digitalpartner

Örebro SK spelar fotboll i Allsvenskan och hoppas på en position på övre delen av tabellen. Vi sponsrar ÖSK för att lindra tappet utan publik den här säsongen.

Från vårt kontor i Örebro hjälper vi företag med digital marknadsföring, webbutveckling & digitala strategier!

Copyright © 2021  Digitalpartner Europe AB.
pencilenvelopegraduation-hatbookuserusersphone-handsetmap-markersmartphonebubble linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram