5 smarta tips inför Black Friday!
Det här är tipsen som får din webbshops försäljning att lyfta under Black Friday (Week)!
Black Friday tipsen du som driver e-handel inte kan leva utan
Det här är tipsen som får din webbshops försäljning att lyfta under Black Friday (Week)!
1. Planera dina kampanjer i god tid
Först och främst gäller det att ta reda på om Black Friday är något för ert företag eller ej. Vissa företag väljer istället för Black Friday att satsa på välgörenhetskampanjer och sprida kunskap i sin kommunikation för att bygga ett starkt varumärke med trogna följare. Värt att tänka på är även att många företag höjer sin annonsbudget kraftigt, vilket innebär att även ni behöver göra det för att nå ut i bruset. Avsätt därför en budget specifikt för Black Friday. När ni satt den budgeten så gäller det att bestämma om ni ska annonsera hela veckan, hela helgen eller enbart under fredagen. Några övriga frågor som behöver besvaras i det här skedet är:
- Vilka erbjudanden kommer du köra?
- Vilka priser kommer du erbjuda i din kampanj?
- Vilka konkurrenter har du och vad kan de tänkas erbjuda?
- Hur ska du göra för att sticka ut med ditt erbjudande?
- Vart ska du annonsera och hur ska budgeten fördelas?
2. Rikta annonsering till rätt målgrupp
Det är viktigt att rikta rätt budskap och erbjudande till rätt personer för att nå bästa resultat. Skapa dina målgrupper i förväg som du vill rikta dina erbjudanden till.
3. Skapa innehåll i förväg
Nu när du vet vilka produkter, varumärken, produktgrupper som ska erbjudas och vilka målgrupper som annonseringen ska riktas till, är det dags att skapa innehållet till annonseringen. Skapa även en landningssida för Black Friday i god tid innan och sökmotoroptimera sidan, så den hinner indexeras av Google.
- Hur ska annonsinnehållet se ut?
- Behöver det fotograferas nya bilder?
- Ska det produceras en eller flera videos?
4. Schemalägg rabatter och annonser
Som ni märkt har jag tryckt på hur viktigt det är att vara förberedd och göra saker i god tid innan Black Friday. Detsamma gäller att schemalägga dina annonskampanjer på sociala medier och i Google Ads. Dessutom går det vanligtvis i webbshoppar att schemalägga rabatter och erbjudanden så att de startar på ett datum och avslutas automatiskt ett annat datum.
- Glöm inte att lägga till erbjudandetillägg och tillfälle ”Black Friday” i Google Ads.
5. Mät resultaten
Givetvis är det som alltid viktigt att hålla koll på sin statistik och mäta sina framgångar, vanligtvis samlar man upp all statistik i Google Analytics men även i olika annonsverktyg.
- Använd UTM-taggar för att särskilja olika kampanjer
- Sammanfatta statistiken och satsningen som gjorts, så att ni enkelt kan jämföra nästa års Black Friday kampanj.
Vill du lära dig mer om marknadsföring för e-handel?
Jag önskar dig lycka till med din Black Friday kampanj. För dig som är intresserad av e-handel & digital marknadsföring så kommer jag hålla föreläsning om “E-handelstipsen du behöver inför Black Friday & Julhandeln ” den 18 november kl: 10.00 på Google Digitalakademin. Du är varmt välkommen att anmäla dig för den här gratis kursen här!
Mvh Viktor Hörman, VD på Digitalpartner