Vad är röstsökning?
Så vad är röstsökning och varför ska du ha koll på det? Låt mig börja från början. Vad menas med röstsökning? Precis som det låter. Du söker genom att prata till Siri eller Google eller kanske Alexa. Tillhör du en av dem som brukar ge Google eller Siri att berätta olika skämt? Då är du välbekant med röstsökning.
Under senare åren har det börjat pratas om Internet of Things. Det innebär att alla möjliga saker blir uppkopplade och kan samla och byta data. Det kan vara din klocka som har uppmärksammat att du sover dåligt eller butikshyllor i affärer som börjar bli tomma. Användningsområden är oändliga.
Visst du att varje sekund ansluts 127 nya enheter till internet världen över? Otroligt imponerande!
Varför är de viktigt med röstsökning?
Allt fler börjar använda röstsökning för att hitta något eller ta reda på något. Det kan vara hemma under tiden någon håller på och lagar mat och har händerna fulla med annat. Dock är det vanligast att använda röstsökning när man är på språng och har bara sin telefon med sig. Det är också väldigt förekommande att människor gör loka sökningar. Eftersom de söker efter saker som är i närheten där de befinner sig.
Då samhället blir allt mer digitalt och allt fler skaffar smarta hem är det viktigt för dig och ditt företag att ha med i åtanke att anpassa din SEO efter röstsökning. Detta är extra viktigt för dig som har lokal verksamhet. Exempelvis cykelbutik, restaurang eller frisörsalong.
Hur lyckas jag med röstsökning?
Du kommer att läsa om några punkter som kan vara avgörande om du vill att ditt företag ska satsa och lyckas med röstsökning.
Hastighet
För att synas under röstsökningen måste din hemsida vara snabb. Du bör sikta på 1 sekund men under 3 sekunder kan funka.
Välja rätt sökord
Det skiljer sig från hur någon söker via dator och via röstsökning. Sitter du vid dator och slösurfar kanske du skriver en förkorning ” bästa restaurang Örebro”. Men använder du röstsökning om du är på språng så ser sökningen mer ut ”vilka restauranger har öppet nu”. Du behöver tala samma språk som din målgrupp gör för att lyckas. Du kan läsa om vad du behöver veta om sökordanalys här.
Korta eller långa fraser?
En ”vanlig” sökning innehåller i snitt 3 ord. Dock håller den trenden ändrats och det blir allt vanligare att skriva frågeställningar.
Vad som gäller röstsökning är det längre fraser som gäller. Där kan det vara mellan 7 till 10 ord. Detta är inte speciellt förvånande eftersom det är enklare och snabbare att säga 10 ord än att skriva dem.
Innehåll
När det gäller Googles sökmotor så gillar den sidor som har 2200 ord eller fler. Sidor som innehåller färre ord får inte samma rankning hos Google eftersom de innehåller mindre information som kan vara till användning för den som söker efter något. Så har din sida 200-400 ord är det inte så användarvänligt när det kommer till röstsökning.
Däremot är det otroligt viktigt att kunna erbjuda snabba och korta svar bland större innehåll. Sidan kan handla om ”Vad är röstsökning” men själva svaret är kanske 1-2 meningar för att det ska vara lätt att hitta det svaret man egentligen är ute efter.
Framtiden är här
Om du undrar när röstsökning kommer att gå om vanlig sökning återstår det att se. Under 1987 hade “Trek: The Next Generation” bio primär och i filmen kunde människan kommunicera muntligt med datorer. Det har gått 34 år sen den filmen hade primär. Men lås oss inte glömma att Apple lanserade den första iPhone 2007 n, mindre än 15 år senare har i princip alla en smartphone. Idag lever vi mer eller mindre i ett samhälle där vi kommunicerar med datorer dagligen. Så vem vet vad framtiden har att erbjuda.