Digitalpartner logotyp primär
välja e-handelsplattform digitalpartner

Att välja e-handelsplattform

Hur ska man kunna välja e-handelsplattform när det finns så många olika att välja mellan och vad ska man tänka på när man gör det? Här är andra delen i serien ”E-handel”. Första inlägget h...
Digitalpartner

Hur ska man kunna välja e-handelsplattform när det finns så många olika att välja mellan och vad ska man tänka på när man gör det?

Här är andra delen i serien ”E-handel”. Första inlägget handlade om vad du behöver tänka på innan du startar en e-handel. Idag kommer du kunna läsa om vad du behöver tänka på när du väljer e-handelsplattform för din e-handel. För att hitta en e-handelsplattform behöver du först ordna upp dina prioriteringar och sätta en budget.

Hur mycket får det kosta?

Svaret kan vara väldigt avgörande. Det går att använda e-handelsplattform helt gratis eller betala för en uppdaterad version för cirka 150–400 kr i månaden beroende på vilken plattform du väljer.

Viktigt att nämna, att använda gratis paket behöver inte nödvändigtvis vara något bra. Oftast är du begränsad i din design eller kan inte ställa in vissa saker. På det sättet kommer din e-handel vara begränsad och det finns en risk att du inte syns i den digital bruset bland andra och även dina konkurrenter. Så ta din tid och jämför vad du faktiskt får om du väljer en plattform som erbjuder gratis version eller vad du får om du skulle betala. Tänk på att det dyraste är inte alltid bäst.

Hur mycket kan jag göra själv?

Även om det är relativt enkelt att starta e-handel så behöver du vara beredd att betala med din tid. Oavsett vad du tänker sälja tjänster eller produkter så behöver du förbereda en hel del inför lanseringen.

Det finns två olika sätt att designa din e-handel. En dra-och-släpp-byggare innebär att du kan flytta runt bilder eller texter. Är du inte van att koda hemsidor så är det kanske bästa sättet för dig.  Andra sättet är just öppen källkod för dem som kan den kunskapen och möjligheten.

Så ha det i bakhuvud (inte allt för långt bak) när du väljer en plattform.

koda-e-handelsplattformer-digitalpartner

Skalbarhet

Ditt företag är vid startlinje idag men så kommer det inte vara i framtiden. När ditt företag växer kan du behöva andra tjänster, exempelvis ändra betalningsalternativ eller få support till obegränsade produkter. Är det förberett för olika språk? Ju större din e-handel blir desto mer kommer du vilja automatisera. Låt oss exempelvis säga att du driver e-handel som säljer kläder. Visst kan det vara skönt att retursedel skapas per automatik i samband med någon beställer en vara eller anmäler retur? Därför är det viktigt att i förväg bestämma sig vad du vill med ditt företag, vad din vision är och välja e-handelsplattform som är rätt för ditt företag.

Marknadsföringsverktyg

Kommer din e-handelsplattform hjälpa dig att locka nya kunder? Med andra ord, finns det verktyg för SEO eller verktyg att marknadsföra dig via e-post?

UX må vara en viktig del av din e-handel men utan några kunder så finns det ingen e-handel därför är det viktigt att du har verktyg du behöver för att få din verksamhet att växa.

Prestanda

Tre sekunder! Det krävs tre sekunder för oss att tappa tålamodet i väntan på att en hemsida ska ladda enligt en studie som Google har gjort. Så om din hemsida laddar långsammare än så finns det ingen produkt eller design i världen som kan rädda ditt företag om dina kunder inte vill besöka dig.

Kort och gott, se till att ha en snabb hemsida. Ställ krav på e-handelsplattformen innan du bestämmer dig för att bli kund. De flesta erbjuder prova på tider. Att alla din plug-ins och bilder funkar och laddar som de ska. Har du stora bilder så är ett tips att komprimera bilderna eftersom bilderna är oftast det som är tyngts på en hemsida.

Vem är ägaren?

Allt kan hända och det är svårt att veta hur snabbt eller långsamt ens företag växer. Därför behöver du veta att inte alla e-handelsplattformer ser dig som ägare till din e-handel eftersom vissa plattformar hyr ut lösningar för e-handel till sina kunder.

Så tänk på att välja e-handelsplattform där du är ägaren och kan flytta med din e-handel så dina SEO sidor inte förvinner eller att du inte behöver lägga upp samtliga produkter på nytt.

På Digitalpartner rekommenderar vi alltid WooCommerce då det är byggt på WordPress Content Management System. 

Svårt att välja?

Ett tips. Kolla olika mallar på respektive e-handelsplattform. Dels för att hitta inspiration dels för att du ska veta vilka möjligheter du har där.

Nästa vecka kommer du få sista tips och verktyg för att köra igång din e-handel!

Hur ska man kunna välja e-handelsplattform när det finns så många olika att välja mellan och vad ska man tänka på när man gör det?

Här är andra delen i serien ”E-handel”. Första inlägget handlade om vad du behöver tänka på innan du startar en e-handel. Idag kommer du kunna läsa om vad du behöver tänka på när du väljer e-handelsplattform för din e-handel. För att hitta en e-handelsplattform behöver du först ordna upp dina prioriteringar och sätta en budget.

Hur mycket får det kosta?

Svaret kan vara väldigt avgörande. Det går att använda e-handelsplattform helt gratis eller betala för en uppdaterad version för cirka 150–400 kr i månaden beroende på vilken plattform du väljer.

Viktigt att nämna, att använda gratis paket behöver inte nödvändigtvis vara något bra. Oftast är du begränsad i din design eller kan inte ställa in vissa saker. På det sättet kommer din e-handel vara begränsad och det finns en risk att du inte syns i den digital bruset bland andra och även dina konkurrenter. Så ta din tid och jämför vad du faktiskt får om du väljer en plattform som erbjuder gratis version eller vad du får om du skulle betala. Tänk på att det dyraste är inte alltid bäst.

Hur mycket kan jag göra själv?

Även om det är relativt enkelt att starta e-handel så behöver du vara beredd att betala med din tid. Oavsett vad du tänker sälja tjänster eller produkter så behöver du förbereda en hel del inför lanseringen.

Det finns två olika sätt att designa din e-handel. En dra-och-släpp-byggare innebär att du kan flytta runt bilder eller texter. Är du inte van att koda hemsidor så är det kanske bästa sättet för dig.  Andra sättet är just öppen källkod för dem som kan den kunskapen och möjligheten.

Så ha det i bakhuvud (inte allt för långt bak) när du väljer en plattform.

koda-e-handelsplattformer-digitalpartner

Skalbarhet

Ditt företag är vid startlinje idag men så kommer det inte vara i framtiden. När ditt företag växer kan du behöva andra tjänster, exempelvis ändra betalningsalternativ eller få support till obegränsade produkter. Är det förberett för olika språk? Ju större din e-handel blir desto mer kommer du vilja automatisera. Låt oss exempelvis säga att du driver e-handel som säljer kläder. Visst kan det vara skönt att retursedel skapas per automatik i samband med någon beställer en vara eller anmäler retur? Därför är det viktigt att i förväg bestämma sig vad du vill med ditt företag, vad din vision är och välja e-handelsplattform som är rätt för ditt företag.

Marknadsföringsverktyg

Kommer din e-handelsplattform hjälpa dig att locka nya kunder? Med andra ord, finns det verktyg för SEO eller verktyg att marknadsföra dig via e-post?

UX må vara en viktig del av din e-handel men utan några kunder så finns det ingen e-handel därför är det viktigt att du har verktyg du behöver för att få din verksamhet att växa.

Prestanda

Tre sekunder! Det krävs tre sekunder för oss att tappa tålamodet i väntan på att en hemsida ska ladda enligt en studie som Google har gjort. Så om din hemsida laddar långsammare än så finns det ingen produkt eller design i världen som kan rädda ditt företag om dina kunder inte vill besöka dig.

Kort och gott, se till att ha en snabb hemsida. Ställ krav på e-handelsplattformen innan du bestämmer dig för att bli kund. De flesta erbjuder prova på tider. Att alla din plug-ins och bilder funkar och laddar som de ska. Har du stora bilder så är ett tips att komprimera bilderna eftersom bilderna är oftast det som är tyngts på en hemsida.

Vem är ägaren?

Allt kan hända och det är svårt att veta hur snabbt eller långsamt ens företag växer. Därför behöver du veta att inte alla e-handelsplattformer ser dig som ägare till din e-handel eftersom vissa plattformar hyr ut lösningar för e-handel till sina kunder.

Så tänk på att välja e-handelsplattform där du är ägaren och kan flytta med din e-handel så dina SEO sidor inte förvinner eller att du inte behöver lägga upp samtliga produkter på nytt.

På Digitalpartner rekommenderar vi alltid WooCommerce då det är byggt på WordPress Content Management System. 

Svårt att välja?

Ett tips. Kolla olika mallar på respektive e-handelsplattform. Dels för att hitta inspiration dels för att du ska veta vilka möjligheter du har där.

Nästa vecka kommer du få sista tips och verktyg för att köra igång din e-handel!

Digitalpartner logotyp svart
© 2025 Digitalpartner Europe AB
Följ oss