Att starta e-handel
Har du bestämt dig för att starta e-handel? Grattis! Tajmingen kunde inte bli bättre.
Du kommer få läsa om e-handel i tre delar och ta upp totalt åtta olika punkter som ska bör börja med. I detta inlägg kommer du att läsa om följande:
- Vilket problem vill du lösa?
- Skapa strategisk planering
- Undersök dina konkurrenter
- Marknadsplan
Då kör vi igång!
Vilket problem vill du lösa?
Att starta e-handel innebär i princip att du vill lösa ett problem. För att hjälpa dina potentiella kunder behöver du känna till deras problem. Din produkt eller tjänst ska vara lösningen på det problemet. Kan det vara att du själv saknar någon produkt eller tjänst på marknaden? Att kunna sälja en produkt eller en tjänst innebär att den ska fungera som lösning för dina potentiell kunders problem. Hur vet man vilka problem som behöver lösas?
Om du redan har en produkt eller kanske fler är det viktigt att göra en utvärdering av dessa. Om du märker att marknaden är nischad eller kanske blir det för dyrt att frakta så behöver du börja om från början. Att starta e-handel har sina fördelar men kan även innebära svårigheter beroende på vad du väljer att sälja.
Här är några punkter som kan vara bra att ha koll!
Är produkten stor eller tung?
Då kan det innebära att du behöver ha stora utrymmen för förvaring. Är det väldigt tungt så behöver du räkna med extra avgifter vid hanteringen samt kostnaden för frakten. Ska det betalas av dig eller kunden?
Är det ömtåligt?
Kan produkten lätt gå sönder under transport då behöver du även ha i åtanke att det kostar dig pengar. Frågan då är det värt att ha utbud som består av endast ömtåliga produkter? Då det finns en risk att förlora pengar.
Googla runt
Kolla på nätet hur läget ser ut. Finns det liknande produkter? Kan det vara så att marknaden är väldigt mättande så blir det otroligt att ta sig fram om det finns liknande produkter. Att starta e-handel kostar sällan men du betalar med din tid. Så innan du gör det så måste du vara säker att det är en produkt som kommer ta sig genom allt brus som finns där ute i den digitala världen.
Glöm inte att utforska dina konkurrenter!
När du har utvärderat din produkt och känner dig säker med det då är det dags att gå vidare i processen.
Strategisk planering
Som du säkert redan har läst så är strategisk planering är A och O för ditt företag. Inlägget som jag har tidigare skrivit handlar om strategisk planering för marknadsföring men det funkar lika bra även om du planerar att starta en e-handel.
Undersök dina konkurrenter
Dina konkurrenter är mer är bara konkurrenter de är dina tillgångar också. Kolla hur andra gör är en del av att starta e-handel. Kanske kan det vara så att du själv märker att det är saker som inte riktigt funkar för dem eller att de tar för höga priser. Här följer en checklista på punkter som du bör kolla upp.
- Vilka kunde siktar de på?
- Hur stor marknadsandel har de?
- Vad skiljer sig från resten?
- Fördelar eller nyckelfunktioner i det de säljer?
- Frakt
- Marknadsföringsstrategier
- Sociala medier
- Kundrecensioner
Viktigt att påpeka att kundrecensioner är ovärderlig tillgångskälla. Där får man läsa vad kunder är nöjda eller missnöjda med och därför kan man lära sig av andras kundrecensioner inför lansering av sin egen e-handel.
Marknadsplan
Att skapa en marknadsplan är ett viktigt verktyg om du vill starta ett företag eller e-handel. Verktyget ger dig och ditt företag att skapa en överblick över marknadsmöjligheter. Dessutom när du har en marknadsplan är det mest troligt att du prioriterar rätt. Att starta e-handel är enkelt men det kräver mycket förberedelser och mycket att ha koll på samtidigt. Så otroligt viktigt med prioriteringar.
Vad bör en marknadsplan innehålla? Här är några punkter som extra kritiska vid uppstart av e-handel.
- Hur mycket kostar dina produkter
- Vilka problem löser du?
- På vilket sätt är ditt företag annorlunda?
- Hur får kunden sina produkter?
Nästa del kommer du kunna läsa om vilka e-handelsplattformar det finns och mer teknisk information.