5 tips för en lyckad strategisk planering för digital marknadsföring
Varför strategisk planering för digital marknadsföring och vad är fördelen med det?
Digitalpartner har tagit fram en plan för att det ska vara enkelt för dig och ditt företag att planera er verksamhet. Listan innehåller fem punkter och omfattar nödvändiga saker som är bra att ha koll på för en framgångsrik strategisk planering för ditt företag, dessutom helt kostnadsfritt!
Utvärdera
Det är delade meningar om vad första punkten är. Men jag anser att det är viktigast att börja från början. Du behöver utvärdera ditt företag och se var ni befinner er exempelvis i förhållande till konkurrenterna. Du behöver även kolla hur allt fungerar internt inom företaget. Är anställda nöjda eller finns det saker som behöver förbättras?
Börja med en analys. En SWOT- analys är alltid en bra start. Den är väldigt enkelt att förstå och det går att göra det analogt och digitalt. Det krävs inga tidigare kunskaper för att jobba med det.
Gör två SWOT-analyser, för att bedöma de externa och interna faktorerna.
PESTEL – analys är också en bra start. Analysen omfattar lite fler punkten.
Vad du väljer för analys är självklart upp till dig. Du behöver bestämma dig vilka punkter eller delar av ditt företag du vill analysera för att det ska bli bra!
Definiera
Här kommer 3 punkter som är otroligt viktiga för ditt företag och din strategiska planering.
- Definiera kärnvärden
Utan kärnvärden är ditt företag bara ett skal utan själ. Nej jag överdriver inte! Du måste bestämma värderingar som ditt företag ska jobba efter. Värderingar bygger företagskulturen och ökar attraktionen hos ett företag. Att bygga upp efter en affärsplan räcker inte.
- Definiera vision
Viktigt att förstå vad jag menar med vision. Det är med hjälp av visionen du bestämmer vart ditt företag är på väg. Detta är alltså inget mål vi pratar om här. Det är något du eller ditt företag vill uppnå. Vision är inget som går att mäta eller något som man kan sätta tidsbegränsning på.
- Definiera mission
Här kan man tänka på vilken nytta man vill leverera. Företagets mission är mer konkret än vision. Mission är något du kan ”ta på”.
Låt mig ta IKEA som ett exempel, deras vision är och har varit från början ”Att skapa en bättre vardag för de många människorna”. Och hur gör de det? Jo, genom att erbjuda möbler som är billiga och är tillgängliga för alla.
Strategisk prioritering
Det är nu som du börjar bygga pelare för ditt företags framtida strategier. Du behöver välja dina ”top level” mål för kommande året eller åren. Tänk noga vilka mål för ditt företag här och nu. Ha alltid i åtanke var ditt företag befinner sig nu och glöm inte din vision.
För varje strategisk prioritering ska du ta fram en handlingsplan på hur du ska uppnå dina mål och ambitioner.
Beskrivning
En otroligt viktig del i strategisk planering är just beskrivning och att dina medarbetare är med på vad som gäller. Denna är kanske är lätt att missa. Men det innebär inte att det är mindre viktigt. Oavsett om du har ett företag med 4 anställda eller 400 så gäller det alla! Dina anställda är din viktigaste tillgång.
För att ta företaget mot satta mål så måste du få med hela företaget. Du behöver informera dina anställda om vad som kommer att gälla framöver och vilka mål företag ska sikta mot. Det räcker inte att ta fram en strategisk plan som gillas eller godkännas av ledningsgruppen. Dina anställda behöver förstå och känna till vad som krävs av dem.
För att företaget ska ta sig vidare mot nya mål så är det viktigt att alla vet vad som gäller.
Utförande
Grattis! Du har läst så här långt och har lärt dig massor. Tack för förtroendet. Men det är här det riktiga arbetet börjar.
Du kan inte luta dig tillbaka. Det är nu du behöver följa upp allt du har satt upp och byggt. Glöm inte dina nyckeltal. När du har bestämt vilka nyckeltal du ska ha koll på behöver du spåra dessa resultat och bevaka om det går åt rätt håll eller om du kanske behöver tänka om.
Det kan handla om att marknadsföra din produkt via en influencer men du ser inte ökade intäkter. Kan det vara så att du har valt fel influencer eller kanske har du missförstått din målgrupp? Kanske finns de på en annan kanal?
Glöm inte, alla data är viktigt.
Är du nybörjare? Oroa dig inte! Det kommer med tiden. När du jobbar med all data i praktiken blir det enklare att förstå vad du ska leta efter.
Glöm inte att utvärdera dina framgångar men också misslyckanden.
Digital partner tar hand om din digitala marknadsföring
Självklart kan det vara väldigt svårt att göra sån strategisk planering eller sätta upp olika handlingsplan. Men det är otroligt viktigt att veta hur och vad du ska marknadsföra för att det ska blir en succé. Du kan alltid boka ett möta med oss på Digital Partner så hjälper vi dig.
Trots allt, vi är experter!