Vad är Google ads och hur fungerar det?
Vad är Google Ads?
Google Ads eller Google AdWords är Googles egen annonseringstjänst som låter dig betala för att hamna högt upp i sökresultaten. Att hamna högt kan vara svårt och tar ofta lång tid då alla sidor rankas beroende på många olika faktorer i Googles sökalgoritm.
Det finns egentligen ingen anledning att vänta på att din nya webbplats ska avancera upp på rankningen. Genom att använda dig av Google annonsering så kan du se resultat direkt och det är inte så svårt att använda eller så dyrt som du kanske tror.
När du gör en sökning i Googles sökmotor så kommer annonserna som företag betalat för upp överst på söksidan. De är märkta med en grön etikett där det står ”annons”. De här företagen har använt sig av Google Ads och de betalar för att hamna där.
Hur fungerar Google ads?
Det fungerar så att du bestämmer vilka sökord eller sökuttryck som du vill hamna högt i ranking på. Till exempel om du driver en frisersalong och vill hamna högt i resultatet när någon söker på ”frisör” eller ”billig frisör Örebro”. Då lägger du ett bud på hur mycket du är beredd att betala för varje gång någon klickar på din annons eller ser din annons i sökresultatet. Sedan rankas du jämfört med dina konkurrenter som också budat på just ditt sökord eller sökuttryck.
Hur går rankingen till?
Rankingen är inte enbart vem som budat högst utan viktigare är att sökordet matchar innehållet på sidan. Ditt bud är bara en del av fem kriterier i rankingen och den annons som matchar kriterierna bäst är den som hamnar högst upp på resultatsidan.
De fem kriterierna:
- Kvaliteten i din annons och målsida
- Kvalitetströsklar som din annons måste innehålla, t ex platsinformation och att annonsen ska fungera på olika skärmstorlekar.
- Sökkontext. Din sida måste t ex innehålla sökfrågan.
- Annonsförlängningar och andra annonsformat: det här är de detaljer som du kan lägga till, till exempel ett telefonnummer eller fler länkar till andra sidor på din webbplats.
- Högst bud
Det är väldigt viktigt att välja ditt sökord eller sökuttryck med omsorg så dina kunder hittar just dig.
Vad kostar det att annonsera på Google?
Först bestämmer du vilket sökord eller sökuttryck som du vill buda på och hur mycket du vill betala. Sedan så finns två alternativ man kan använda sig av vid annonseringen.
- CPC – Cost per Click. Kostnad per klick. Då betalar du varje gång någon klickar på din annonslänk i sökresultatet.
- CPM – Cost per impression. Kostnad per visning. Då betalar du för varje 1000 gång din annons visats i sökresultatet.
CPC – Kostnad per klick är klart vanligast och det är det som vi rekommenderar att du använder dig av.
Varför annonsera på Google?
De största fördelarna med att använda sig av Google Ads är:
- Du hamnar på bästa platsen i sökresultatet. Vilket ökar chansen för att kunderna ska hitta just dig.
- Att komma högt i det organiska sökresultatet tar tid och är du nyetablerad så är annonsering ett snabbt sätt att få kunderna att hitta dig.
- Du kan anpassa din annons att bara visas för sökningar i ditt område.
- Du kan anpassa din annons så att den bara visas när du har öppet.
- Du kan anpassa din annons så att den inte visas på specifika sökord eller termer.
- Du får relevanta besökare till din hemsida som är intresserade av dina produkter eller tjänster.
- Mätbara resultat i realtid. Stor fördel jämfört med traditionella media där du inte vet hur marknadsföringen går.
Följ din marknadsföring i realtid
En stor fördel med att annonsera på Google är att du i realtid kan följa hur det går för din annonsering och göra justeringar som passar just ditt företag.
Vill du veta mer?
Känns det här intressant för dig och ditt företag så står vi på Digitalpartner redo att hjälpa dig komma igång med din Google annonsering. Kontakta oss så berättar vi mer