Vad är social selling?
Sammanfattning som beskriver Social Selling
Social selling ger säljare möjlighet att pricksäkert samla in nya leads. Det ger säljare möjligheten att genom sociala medier hitta, connecta, förstå och bearbeta säljprospekt. Social selling ger både säljpersonen och företaget starkare varumärken. Det är den moderna metoden att bredda sitt nätverk och bygga hållbara relationer som i förlängningen leder till affärer.
Hur fungerar Social Selling?
Enligt Linkedin (Linkedin Social Selling) finns det 4 grundpelare inom Social Selling, vi på Digitalpartner har lagt till en 5e grundpelare som vi anser är väldigt viktig!
5 olika metoder för Social Selling
- Bygg upp ditt personliga varumärke
- Fokusera på rätt prospekt
- Engagera med insikter
- Bygg hållbara relationer
- Nätverka online och offline
1. Bygg upp ditt personliga varumärke
Idag är inköpare väldigt selektiva och föredrar i regel att göra affärer med personer de litar på. Därför är ett starkt personligt varumärke minst lika viktigt som företagets starka varumärke, eftersom människor gör affärer med människor.
2. Fokusera på rätt prospekt
Fördelen med Social Selling är att man på ett effektivare sätt kan identifiera kvalitativa leads än via traditionell försäljning. Enligt Linkedin (Linkedin Social Selling) är runt 76% av köparna redo att ha en konversation via sociala medier, vilket är väldigt bra statistik i jämförelse med andra metoder som att knacka dörr eller ringa. På Linkedin kan man hitta prospekt och direkt se deras roll i företaget, vilket gör att man med större sannolikhet kontaktar rätt person i företaget och därmed sparar tid genom att inte behöva gå omvägar för att få prata med rätt person.
3. Engagera med insikter
Genom att dela med sig av sina kunskaper inom området man verkar inom så har man möjligheten att framstå som en expert i andras ögon. Exempel på det är att dela med sig av och kommentera branschnyheter, dela med sig av tips & trix, bjuda på guider & lathundar, kommentera andras inlägg mm. Enligt Linkedin (Linkedin Social Selling) är över 62 % av B2B inköpare redo att göra affärer med personer som delar med sig av insikter och möjligheter.
4. Bygg hållbara relationer
Bredda ditt nätverk och bygg på din trovärdighet genom att dela med dig av dina åsikter och bjuda på relevant innehåll. Ha relevanta konversationer och fokusera alltid på kundens behov först och på sälj sedan.
5. Nätverka online & offline
Online – Det finns fler ställen än Linkedin att digitalt jobba med Social Selling. Som på Facebook genom att interagera med sina följare på företagssidan och genom att vara med i olika grupper som privatperson. Twitter är ett annat socialt nätverk där man kan kommentera branschnyheter och dela med sig av relevant innehåll samt interagera med andra människor.
Offline – Nätverksträffar och evenemang är ett perfekt tillfälle att utöva Social Selling, bredda sitt nätverk och bygga starka relationer.