18 viktiga begrepp inom sociala medier
Kan begreppen inom sociala medier förvirra dig? Då är det här blogginlägget för dig. Vi har här samlat 20 begrepp som är bra att ha koll på inom sociala medier. Häng med så går vi igenom vad dem betyder!
5 snabba begrepp inom sociala medier
- Följare – Följare är en bas av användare som har medvetet valt att följa dig på sociala medier.
- Fans – Användare som har gillat din sida på Facebook men inte följer den.
- Mentions – Hur många omnämningar ett företag eller influenser fått i media.
- Interaktionsfrekvens – Så många som reagerar, kommenterar eller delar dina inlägg i sociala medier.
- Dynamisk räckvidd – Kallas också organisk räckvidd. Det är antalet personer som ser ditt innehåll utan betalad distribution. Dvs. all fri spridning av inlägget, oftast genom tags, delningar och referenser.
Ordlista för sociala medier
CTA
Står för Call to Action. Det är ett begrepp som ofta används för att beskriva element eller uppmaning som tar besökaren vidare i exempelvis en köpprocess.
Visste du? Call to Actions är vanligast inom e-handelssegment, där de är naturligt förekommande. De är dock minst lika viktiga inom andra segment, så som på informationswebbplatser eller företagswebbplatser. Även på dessa är det viktigt att locka besökaren till handling och visa dem vägen mot en konvertering.
Dynamisk räckvidd
Kallas också organisk räckvidd. Det är antalet personer som ser ditt innehåll utan betalad distribution. Dvs. all fri spridning av inlägget, oftast genom tags, delningar och referenser.
Engagemangsgrad
Engagemangsgraden för en kampanj är andelen personer utav besökarna som sett annonsen eller inlägget och som engagerat sig i det på något sätt t.ex. delat, kommenterat, handlat m.m. Bra engagemangsgrad är dominoeffekten eller en exponentiell tillväxt. Dvs. 2 besökare sprider produkten/tjänsten vidare till 2 personer vardera, och dessa personer gör detsamma.
Facebook Audience Insights
Ger dig djupare målgruppsinsikter och kan ge dig bättre konvertingsvärde om du kan din målgrupp och nyttjar dig av detta. Ex. ålder, kön, geografisk plats eller språk.
Facebook Insights
Facebooks verktyg för att ta ut data och statistik (målgruppsstatistik) över din trafik från annonsering samt organiska spridningen på Facebook.
Fans
Användare som har gillat din sida på Facebook men inte följer den.
Följare
Följare är en bas av användare som har medvetet valt att följa dig på sociala medier.
Google Analytics
Googles egna mätningsverktyg som används för webbanalys. Går att se statistik på t.ex. hur många besökare på webbplatsen som kommer från Facebook.
Growth hacking
En process där man genomför snabba tester för att se hur man kan öka tillväxten i ett företag.
Visste du? Tanken bakom growth hacking är att använda t.ex. A/B tester, sociala medier eller virala spridningsfunktioner för att få större hävkraft ur varje spenderad marknadsföringskrona.
Influencer
Samlingsnamn för en opinionsbildare inom reklam- och mediesammanhang. Påverkar läsarens/följarens attityder och handlingar. En influenser har ofta ett stort antal följare och tar ofta betalt för att sprida reklam åt företag.
Instagram Analytics
Instagram Analytics är Instagrams egna mätverktyg. I verktyget kan man se hur ens konto och inlägg presterar inom t.ex. tillväxttakten på antal följare.
Interaktionsfrekvens
Så många som reagerar, kommenterar och delar dina inlägg i sociala medier.
Köpt räckvidd
Köpt räckvidd är antalet personer som ser ditt innehåll till följd av betalda kampanjer. Ju mer man investerar desto större räckvidd brukar man få.
Visste du? Det fungerar kanon att kombinera köpt och organisk räckvidd, oftast är det bäst så.
LinkedIn Analytics
LinkedIn Analytics är LinkedIns egna mätverktyg. Verktyget kan man se hur ens företagssida presterar. Man kan mäta metrics som t.ex. impressions, besökare och klick.
Mentions
Omnämningar på svenska. Omnämningar av företaget i olika medier. Hjälper företag att förstå hur synliga de är på webben och hur de uppfattas.
Visste du? Medieanalysföretag undersöker vilka varumärken som är mest omnämnda i media. Ett sätt för företag att påverka resultatet är att anlita influencer att omnämna varumärket mot en ersättning.
Twitter Analytics
Instagrams egna mätverktyg. Verktyget visar hur din publik svarar på dina inlägg så du kan analyserar vad som fungerar och vad som inte fungerar. Syftet med verktyget är att öka ditt kontors prestation.
Viral räckvidd
Den spridning när en användare gillar eller delar innehåll och vad det genererar.
YouTube Analytics
YouTubes egna mätverktyg. Verktyget visar hur din publik svarar på dina publiceringar så du kan analyserar vad som fungerar och vad som inte fungerar. Också ett sätt för dig att lära känna dina användare och vad dem tycker om.
Nu har du fått lära dig ett gäng begrepp inom sociala medier. Vill du veta mer om digital marknadsföring inom sociala medier? Kontakta oss så bokar vi in ett möte.
Det här var fjärde och sista delen i serien om viktiga begrepp inom marknadsföring och webbutvecklingsbranschen.