Digitalpartner logotyp primär
UX-design digitalpartner

UX-design

UX står för User Experience och betyder användarupplevelse. Syftet med UX-design är att utveckla tjänster och produkter som användarna älskar men som också skapa nytta för företaget. Vad är UX-design?...
Digitalpartner

UX står för User Experience och betyder användarupplevelse. Syftet med UX-design är att utveckla tjänster och produkter som användarna älskar men som också skapa nytta för företaget.

Vad är UX-design?

UX design handlar om designarbete som förbättrar en produkt eller tjänst. Målet med UX-design är att få nöjdare kunder och öka företagets lönsamhet genom träffsäkra produkter och tjänster.

I takt med digitaliseringen har makten inom kommunikation och information förflyttats från företagen till kunden. Det har också gjort att företagen har fler konkurrenter att tävla mot. Därför är kundupplevelsen viktigare än någonsin. Om företaget inte sätter kunden först är risken att kunden väljer konkurrenterna istället.

När bör man använda UX-design?

  • När ni vill lära er mer om er målgrupp, så ni kan prioritera och optimera rätt.
  • Vid utveckling av en ny digital produkt eller tjänst där syftet är att ge nytta till både kunden och företaget.
  • Om ni vill förbättra era kundmöten, genom att utveckla nya funktioner.
  • Vid förbättring av en digital tjänst där fokuset är på användarperspektivet.

Skillnaden mellan en UX-designer och en UI-designer?

Rollen som UX-designer och UI-designer är relativt lika och begreppen blandas ihop väldigt ofta. Därför ska vi nu gå igenom begreppen så att det inte finns några oklarheter.

UX-design digitalpartner

UX-designer: Främst arbete med wireframes, prototyper och mockups. Arbetet går ut på att göra användarens interaktion så enkel och effektiv som möjligt.

UI-designer: Arbetet har störst fokus på den visuella upplevelsen. Alltså hur produkten eller tjänsten ser och uppfattas. Här är det mycket fokus på färg, kontrast, form, typsnitt osv.

Vägar in i UX världen

Man brukar säga att det finns två inriktningar för att ta sig in i UX världen. Antingen med en bakgrund som beteendevetare eller som interaktionsdesigner med teknisk bakgrund. Titlarna och rollerna flyter ofta in i varandra eller delas upp. Det är inte ovanligt att en arbetsgivare säger att de söker en UX-designer fast de egentligen söker en visuella designer. Det är inte heller ovanligt att rollen är en mix mellan UX och UI där arbetet innefattar både att rita i gränssnitt och jobba med den visuella upplevelsen.

Lyckas med UX-design

För att lyckas med UX-design måste man förstår företagets målgrupp. Vi på Digitalpartner lägger stor vikt på just detta i våra uppdrag. Igenom tajt samarbete mellan oss och företaget tar vi fram viktig information för att öka kundens användarupplevelse digitalt. Det här applicerar vi sedan i den digitala kommunikationen och på hemsidan.

Sätt kunden i fokus

Glöm aldrig bort att era kunder är det viktigaste inom ert företag. Genom att fokusera på kundresan finns det ingenting som stoppar er från att utvecklas ännu mer. Flytta fokuset från företagets kanaler och sätt er in i kundens verklighet. Det kommer göra det lättare att se möjligheter och att förbättra kundens upplevelse.

Vill du veta mer om UX-design och digital kommunikation? Vi berättar gärna mer! Kontakta oss här

Digitalpartner logotyp svart
© 2025 Digitalpartner Europe AB
Följ oss