Digitalpartner logotyp primär

Svenskarna och internet 2025: Viktiga insikter för företagare

Svenskarna och internet 2025: Viktiga insikter för företagare

Idag släpptes årets upplaga av Svenskarna och internet 2025. Vi har följt presentationen och gått igenom rapporten för att fånga de viktigaste insikterna. Här är de insikter vi ser som mest avgörande att ta med sig.

Svenskarna och internet 2025

Lästid: 5 min

Dela detta
Följ oss på sociala medier!

Kontakta oss!

Är du intresserad av någon av våra tjänster så tveka inte att höra av dig till oss!

Svenskarna och internet 2025 avslöjar digitala beteenden – så påverkar det ditt företag

Idag släpptes årets upplaga av Svenskarna och internet. Vi har följt presentationen och gått igenom rapporten för att fånga de viktigaste insikterna. I en tid när kundernas beteenden förändras snabbare än någonsin blir Svenskarna och internet 2025 en viktig kompass. Rapporten visar vilka digitala vanor som dominerar just nu och hjälper företagare att prioritera sina satsningar där de faktiskt gör störst skillnad. Årets rapport innehåller flera trender som är särskilt intressanta för företagare. Här är de insikter vi ser som mest avgörande att ta med sig.

De viktigaste insikterna från Svenskarna och internet 2025

Nästan alla är online – dagligen 

År 2025 använder 97 % av svenskarna internet, och 93 % gör det dagligen (Internetstiftelsen, 2025). Det innebär att nästan alla målgrupper finns att nå digitalt. För företag betyder det att möjligheterna online är enorma och att digital synlighet är en förutsättning för att konkurrera. Att inte finnas på rätt plattformar riskerar att göra att potentiella kunder aldrig ser ditt erbjudande.

Digitala brevlådor är normen

76 % av befolkningen använder en digital brevlåda år 2025 (Internetstiftelsen, 2025). Det blir allt viktigare för företag som skickar meddelanden, fakturor eller informationsbrev att säkerställa att kommunikation fungerar via digitala kanaler för att erbjuda bästa möjliga service.

Tekniska och designmässiga brister kostar användare

Många pekar på att e-tjänster är “krångliga”, “för många klick” eller att de inte täcker användarens behov (Internetstiftelsen, 2025). En stark UX/UI-strategi blir viktig för att minimera “drop-off”, frustration och förlorade kunder. En stark UX/UI-strategi och användartester är därför inte bara lyx, utan nödvändigt för att hålla sig konkurrenskraftig.

Sociala medier plattformar i topp

Daglig användning skiljer sig från total användning, många provar plattformar men färre använder dem regelbundet. Enligt Svenskarna och internet 2025 är de fem största plattformarna är Youtube, Facebook, Instagram, Snapchat och Linkedin, men ordningen förändras vid daglig användning, då är ordningen: Snapchat, Youtube, Instagram, Tiktok och Facebook (Internetstiftelsen, 2025). Användningen av olika plattformar varierar även mycket mellan generationerna. Yngre använder främst Youtube, Snapchat, Instagram och Tiktok, medan äldre föredrar Facebook, Youtube, Instagram och Linkedin (Internetstiftelsen, 2025). Att känna till målgruppens plattformspreferenser styr kanalval och ton.

När det kommer till kommunikationsappar är Facebook Messenger den mest använda, följt av Whatsapp som ökar kraftigt, särskilt bland yngre. Discord används mer av barn och ungdomar enligt Svenskarna och internet 2025. Medan Signal och Telegram används av få (Internetstiftelsen, 2025). Det viktigt att förstå var målgruppen faktiskt är aktiv för att kunna välja rätt kanal, anpassa ton och maximera engagemang. Kommunikationsappar som Messenger och Whatsapp blir dessutom viktiga kanaler för direkt kundkontakt och support.

Användargenererat innehåll

År 2025 gör endast 45 % av svenskarna regelbundet egna inlägg på sociala medier, med fler kvinnor än män som postar, främst på Instagram, Facebook och Snapchat. Enligt Svenskarna och Internet 2025 är detta en minskning sen tidigare år. Minskningen sker framför allt bland unga män, medan kvinnors aktivitet är oförändrad (Internetstiftelsen, 2025).

Minskad aktivitet i att skapa egna inlägg kan betyda att företag inte kan ha samma förväntan på att användare sprider innehåll automatiskt. Att kvinnor är mer aktiva än män, gör att man kan anta att kampanjer med user-generated content fungerar bäst mot kvinnliga målgrupper.

Hur berörs ditt företag av detta?

Vi på Digitalpartner hjälper företag navigera förändringarna i det digitala samhället varje dag. Kontakta oss för mer information om hur vi kan använda insikterna från Svenskarna och internet 2025 till affärsnytta i ditt företag.

Bluffannonser påverkar köpbeteende

Cirka 6 av 10 svenskar har under det senaste året sett en bluffannons på sociala medier och 3 % har blivit utsatta för ett faktiskt annonsbedrägeri (Internetstiftelsen, 2025). Detta visar att bluffannonser är vanligt förekommande och påverkar hur människor uppfattar annonser online. Det vanligaste tecknet för bluffannonser är att erbjudandet “verkar för bra för att vara sant.”. Andra varningssignaler: falsk information, användning av kändisar, märkliga länkar, att produkten inte verkar finnas etc (Internetstiftelsen, 2025). Facebook är den plattform där flest rapporterar att de sett bluffannonser, följt av Instagram (Internetstiftelsen, 2025). Om du annonserar på dessa plattformar: extra viktig att arbeta med transparens, trovärdighet och att följa riktlinjer strikt. En tredjedel av svenskarna har under det senaste året avstått från att köpa en produkt de var intresserade av, för att de misstänkte att annonsen kunde vara en bluff. Detta gäller särskilt äldre generationer och kvinnor i vissa grupper (Internetstiftelsen, 2025). För företag är det avgörande att bygga trovärdighet i sin annonsering genom tydlighet, transparens och säkerhet, särskilt på Facebook och Instagram där bluffannonser är vanligast.

AI påverkar sökbeteenden online

4 av 10 svenskar (8 år eller äldre) har använt AI-verktyg under det senaste året. Användningen stiger särskilt bland yngre vuxna (18–34 år) och medelålder (35–49). Män använder AI något mer än kvinnor. De yngsta generationerna (00-talister) dominerar, och barn börjar använda AI tidigare. En betydande del av AI-användarna ställer frågor till AI-verktyg som de annars hade kunnat använda Google eller Bing för (Internetstiftelsen, 2025). För företag innebär det att sökstrategier, innehåll och digital marknadsföring behöver anpassas för att synas både i AI-driven sökning och traditionell SEO. Samtidigt finns möjligheter att integrera AI i egen kommunikation och service för att effektivisera och skapa bättre kundupplevelser.

Undrar du hur detta påverkar just ditt företag?

Digitalpartner kan hjälpa dig reda ut hur du kan använda dessa insikter i ditt företag för att växa online. Kontakta oss för mer information.

Sammanfattning

Svenskarna och internet 2025 visar tydligt hur snabbt digitala vanor förändras. Rapporten belyser bland annat vilka plattformar svenskarna använder mest, hur vi söker information och konsumerar tjänster online, samt hur falska annonser påverkar köp beteenden. För företagare ger Svenskarna och internet 2025 en värdefull överblick över var man bör fokusera sina satsningar och hur man kan nå kunderna på ett effektivt sätt. Årets rapport ger många spännande insikter som är avgörande för företagare och vi kommer att analysera dem mer i detalj framöver.

Svenskarna och internet 2025. (2025). Internetstiftelsen. Hämtad 29 september 2025, från https://svenskarnaochinternet.se/rapporter/svenskarna-och-internet-2025

Vill ha stöd med att omvandla insikterna från i Svenskarna och internet 2025 till konkreta satsningar för ditt företag?

Kontakta oss på Digitalpartner idag för rådgivning eller läs mer om våra tjänster.

Skribent
Project Manager
malou@digitalpartner.se
Hej! Jag heter Malou och har under de senaste tre åren varit en del av teamet på Digitalpartner. I min roll som projektledare och digital marketing specialist ansvarar jag för att leda projekt som involverar flera olika kompetensområden samt hantering och utveckling av våra kunders sociala medier.

Vill du veta hur jag kan hjälpa dig med din digitala marknadsföring? Tveka inte att höra av dig!
Dela detta
Följ oss på sociala medier!

Kontakta oss!

Är du intresserad av någon av våra tjänster så tveka inte att höra av dig till oss!
Digitalpartner logotyp svart
© 2025 Digitalpartner Europe AB
Följ oss