Den vanligaste frågan man får i branschen är: “Vad kostar en logga?”. Det är rimligt men det krävs mer än bara en logotyp. En logotyp, isolerad från allt annat är sällan lösningen på ett företags visuella problem.
En logga är endast en del av ditt varumärke. En logotyp är bara en symbol, men vad händer när du ska skapa ett inlägg på Instagram, en Rollup eller ett nyhetsbrev utan att ha några regler eller riktlinjer att förhålla dig till? Resultatet blir kaos och oordning som stjälper ditt företag.
I det här inlägget kommer jag att visa varför du behöver mer än bara en logotyp.
Jag har skapat en fiktiv logotyp för ett påhittat företag som kallas Upstart, logotypen kommer i detta inlägg att sättas i olika situationer för att förklara mer ingående varför en varumärkesidentitet behövs och att det inte bara räcker med en logotyp.

Resultatet av bara en logga
En logotyp är bara en symbol. Utan regler för hur den ska användas blir det snabbt ett visuellt kaos som ingen gynnas av.
Fel typsnitt

Fel färgsättning

Dålig kvalitet och förvrängd

Opassande skuggning

Lösningen: En varumärkesidentitet
Du behöver en varumärkesidentitet för att du alltid ska uppfattas som professionell, konsekvent och att du ska vara igenkännbar.
En varumärkesidentitet är din verktygslåda och regelbok. Den innehåller logotypen, men också allt annat som behövs för att ta ditt varumärke till nästa nivå. Det är minst lika viktigt att ha passande grafiska element och en ton som alltid är densamma, allt för att skapa en igenkänning. Med guidelines vet du alltid hur ditt företag ska presenteras och vad du får göra och inte får göra.



Resultatet av en varumärkesidentitet
Ser du skillnaden? Det är samma logga, men allt följer en röd tråd och har en tydlig identitet. Du har en tydlig logotyp, bildspråk, typsnitt, grafiska element och färger. Vad skulle du välja? En logotyp som ser ut som kaos eller en logotyp med ordning och som följer en röd tråd genom all er kommunikation?
Förklarande checklista vad skillnaderna är:
| Funktion | Bara en logotyp | En varumärkesidentitet |
| Logotyp | ✅ | ✅ |
| Färgpalett | ❌ | ✅ |
| Typografi | ❌ | ✅ |
| Bildmanér | ❌ | ✅ |
| Grafiska element | ❌ | ✅ |
| Röst & Tonalitet | ❌ | ✅ |
| Riktlinjer | ❌ | ✅ |
Vad vinner du på det?
Genom att skapa en hel varumärkesidentitet kommer ni:
- Spara tid (och pengar): Du behöver aldrig mer gissa vilket typsnitt eller färger du ska ha. Det går blixtsnabbt att skapa nytt material utifrån era satta guidelines.
- Bygga förtroende: Att man är konsekvent skapar igenkänning och förtroende. Och förtroende leder till nya kontakter och i förlängningen försäljning.
- Se proffsig ut: Du får ett varumärke som är städat och kan konkurrera med andra som har en stark profil.
Så nästa gång du funderar på att förnya ditt varumärke, ta en extra funderare på om det inte är värt att skaffa sig en varumärkesidentitet. Det är något som du vinner på i det långa loppet. Målet är väl trots allt att ditt varumärke ska synas och kännas igen? För det behövs en tydlig plan och identitet.
Jag brinner verkligen för varumärkesbyggande och identitet och se resultatet av ett genomarbetat projekt. Kontakta mig om du är nyfiken på hur vi kan hjälpa till på er resa framåt!












