Digitalpartner logotyp primär

Därför behöver du mer än en logotyp

Därför behöver du mer än en logotyp

Endast en logotyp gör inte varumärket. Det du behöver är en varumärkesidentitet där logotypen ingår, men då tillsammans med bl.a typsnitt, färger och grafiska element.

skillnad på logotyp vad man får göra och inte göra

Lästid: 3 min

Dela detta
Följ oss på sociala medier!

Kontakta oss!

Är du intresserad av någon av våra tjänster så tveka inte att höra av dig till oss!

Den vanligaste frågan man får i branschen är: “Vad kostar en logga?”. Det är rimligt men det krävs mer än bara en logotyp. En logotyp, isolerad från allt annat är sällan lösningen på ett företags visuella problem.

En logga är endast en del av ditt varumärke. En logotyp är bara en symbol, men vad händer när du ska skapa ett inlägg på Instagram, en Rollup eller ett nyhetsbrev utan att ha några regler eller riktlinjer att förhålla dig till? Resultatet blir kaos och oordning som stjälper ditt företag.

I det här inlägget kommer jag att visa varför du behöver mer än bara en logotyp.

Jag har skapat en fiktiv logotyp för ett påhittat företag som kallas Upstart, logotypen kommer i detta inlägg att sättas i olika situationer för att förklara mer ingående varför en varumärkesidentitet behövs och att det inte bara räcker med en logotyp.

Resultatet av bara en logga

En logotyp är bara en symbol. Utan regler för hur den ska användas blir det snabbt ett visuellt kaos som ingen gynnas av.

Fel typsnitt

Fel färgsättning

Dålig kvalitet och förvrängd

Opassande skuggning

Lösningen: En varumärkesidentitet

Du behöver en varumärkesidentitet för att du alltid ska uppfattas som professionell, konsekvent och att du ska vara igenkännbar.

En varumärkesidentitet är din verktygslåda och regelbok. Den innehåller logotypen, men också allt annat som behövs för att ta ditt varumärke till nästa nivå. Det är minst lika viktigt att ha passande grafiska element och en ton som alltid är densamma, allt för att skapa en igenkänning. Med guidelines vet du alltid hur ditt företag ska presenteras och vad du får göra och inte får göra.

Resultatet av en varumärkesidentitet

Ser du skillnaden? Det är samma logga, men allt följer en röd tråd och har en tydlig identitet. Du har en tydlig logotyp, bildspråk, typsnitt, grafiska element och färger. Vad skulle du välja? En logotyp som ser ut som kaos eller en logotyp med ordning och som följer en röd tråd genom all er kommunikation?


Förklarande checklista vad skillnaderna är:

FunktionBara en logotypEn varumärkesidentitet
Logotyp
Färgpalett
Typografi
Bildmanér
Grafiska element
Röst & Tonalitet
Riktlinjer

Vad vinner du på det?

Genom att skapa en hel varumärkesidentitet kommer ni:

  • Spara tid (och pengar): Du behöver aldrig mer gissa vilket typsnitt eller färger du ska ha. Det går blixtsnabbt att skapa nytt material utifrån era satta guidelines.
  • Bygga förtroende: Att man är konsekvent skapar igenkänning och förtroende. Och förtroende leder till nya kontakter och i förlängningen försäljning.
  • Se proffsig ut: Du får ett varumärke som är städat och kan konkurrera med andra som har en stark profil.

Så nästa gång du funderar på att förnya ditt varumärke, ta en extra funderare på om det inte är värt att skaffa sig en varumärkesidentitet. Det är något som du vinner på i det långa loppet. Målet är väl trots allt att ditt varumärke ska synas och kännas igen? För det behövs en tydlig plan och identitet.

Jag brinner verkligen för varumärkesbyggande och identitet och se resultatet av ett genomarbetat projekt. Kontakta mig om du är nyfiken på hur vi kan hjälpa till på er resa framåt!

Skribent
Art Director
johan@digitalpartner.se
Hej! Jag heter Johan och arbetar som Art Director på Digitalpartner. Det jag brinner för mest är grafisk formgivning, branding och UX/UI-design, men jag har även stor erfarenhet inom Wordpress och e-handel. Vill du veta mer om hur jag kan hjälpa dig med ditt nästa projekt? Tveka inte att höra av dig så kan vi diskutera dina idéer!
Dela detta
Följ oss på sociala medier!

Kontakta oss!

Är du intresserad av någon av våra tjänster så tveka inte att höra av dig till oss!
Digitalpartner logotyp svart
© 2025 Digitalpartner Europe AB
Följ oss

Lucka 21: Lästips

skillnad på logotyp vad man får göra och inte göra

Därför behöver du mer än en logotyp

Endast en logotyp gör inte varumärket. Det du behöver är en varumärkesidentitet där logotypen ingår, men då tillsammans med bl.a typsnitt, färger och grafiska element.
Läs vår Art Director Johans blogginlägg i kunskapsbanken
Kontakta oss om du vill skapa en ny eller en uppdaterad logotyp för ditt företag.

Lägg pusslet för att få din tredje ledtråd

Byt plats på bitarna tills pusslet är löst.

Målbild

Målbild för pusslet

Idag bjuder vi på ett recept från Nigels svärmor.

Nigels svärmors fantastiska Janssons Frestelse

  • 10-12 medelstora potatis, c:a 1,2 kg
  • 2-3 gula lökar
  • 1 burk ansjovisfiléer (Grebbestads 125g)
  • 4-5 dl grädde
  • Salt
  • Ströbröd

GÖR SÅ HÄR:

  1. Strimla löken, fräs den i pannan tills den mjuknar.
  2. Smörj en ugnsform. 
  3. Strimla potatisen.
  4. Lägg hälften av potatisen i botten.
  5. Lägg på den frästa löken och ansjovisen med spadet ur burken.
  6. Lägg sedan på den andra halvan av potatisen.
  7. Häll sedan på grädden så att det täcker potatisen.
  8. Salta lätt och strö på ströbröd.
  9. Sedan in i ugnen på 200 ° C i 45-50 minuter tills potatisen är mjuk!
Lycka till och god jul! önskar Nigel med svärmor och alla vi andra på Digitalpartner & Profilexperten

Välkommen tillbaka imorgon för en ny lucka i vår julkalender!

VÅRA TJÄNSTER

Skräddarsydd webbutveckling

Behöver du en ny webbplats eller vill du förbättra din befintliga? Vi tar hand om allt från design till teknisk implementation. Webbutveckling är ett brett område som kräver kompetens inom kodning, domän­hantering, webbhotell, design, sökmotor­optimering, konverterings­optimering och mycket mer.

Några kunder som vi har hjälpt inom webb

Lägg pusslet för att få din andra ledtråd

Byt plats på bitarna tills pusslet är löst.

Målbild

Målbild för pusslet

Tomtens Juljakt

Hitta julklappen!

Lär känna oss

I dag får ni chansen att lära känna Viktor & Hasse.

Lucka 4: Lästips

kända logotyper

Skapa en stark och tidlös logotyp

En logotyp är mer än bara en bild, den är ansiktet utåt för ditt varumärke. Rätt design gör den tydlig, minnesvärd och fungerar i alla storlekar och sammanhang.
Läs vår Graphic Designer Nigels blogginlägg i kunskapsbanken
Kontakta oss om du vill skapa en ny eller en uppdaterad logotyp för ditt företag.

Lägg pusslet för att få din första ledtråd

Byt plats på bitarna tills pusslet är löst.

Målbild

Målbild för pusslet

🎅 Jul-Memory 🎄

Tid: 0:00

🏆 Topplista (Global)

  1. Laddar topplista...

Välkommen till julkalendern!

Under de här 24 dagarna fram till jul har vi fyllt julkalendern med nyheter, spel, frågesport, tips och framförallt ledtrådar som ni behöver samla för att vara med på en tävling där vi lottar ut en fin julklapp. 

Dagens lucka:

Få 10% på ett köp av företagsjulklappar från Profilexperten.se

Erbjudandet gäller endast idag 1/12-25.

Kontakta oss för att ta del av erbjudandet.