Det finns många fördelar med att synas på Youtube, men hur gör man som företagare?
- Intro
- Utrustning
- Inspelning
- Redigering
- Marknadsföring
Det är Inga Konstigheter
Våren 2018 startade jag och figgehn kanalen Inga Konstigheter. Han står för komiken framför kameran och jag sköter allt bakom kameran, inkl. redigering och marknadsföring på andra sociala medier. Jag kommer här dela med mig av vad jag lärt mig under resan och vad man som företagare bör tänka på när man ska starta kanal på Youtube.
En fördel direkt från start för Inga Konstigheter var att figgehn redan hade en publik på sina andra kanaler. Det finns dock inte några garantier på Youtube, dvs. framgång inom projekt A (gaming i figgehns fall) hjälper automatiskt inte projekt B (matlagning på Inga Konstigheter). Vi hade dock några tidiga framgångar och figgehn är idag nästan mer känd genom IK än gaming.
Varför Youtube?
Det är lätt att komma igång med en Youtubekanal, det är svårare att hålla den uppdaterad. Precis som på alla andra sociala medier straffar det sig att vara inaktiv. Några saker du bör fråga dig själv är:
- Vad är syftet med kanalen?
- Vem vänder den sig till?
Ufosxm jobbar med Youtube på heltid och driver två kanaler med totalt 545 000 prenumeranter, jag tycker att han gav några väldigt bra råd i den här videon:
Content, content, innehåll
Driver du ett företag är syftet med kanalen förmodligen att nå ut till fler potentiella kunder. Startar du en kanal som privatperson är det kanske för att det är roligt eller för att du vill tjäna pengar. Jag kan redan nu säga det sistnämnda är väldigt svårt, speciellt om man räknar in vad det kostar i tid och utrustning, men mer om det i ett kommande inlägg…
Även om målet är ren marknadsföring bör du inrikta dig på intressant innehåll.
Intressant innehåll betyder rent generellt underhållning eller utbildning och upplysning i någon form, tex. tutorials och unboxing videos. Det är två ganska enkla startpunkter där man inte automatiskt binder sig till en kategori.
- Tutorials: Säljer ditt företag skönhetsprodukter eller motorsågar? Visa hur dessa används!
- Unboxing: Bryt upp en förpackning och visa vad kunden kan förvänta sig när de får hem produkten.
De mest populära ämnena för videotutorials år 2021 är bitcoin och finansiell rådgivning, men ge dig inte in på områden du inte kan något om eller är helt ointresserad av.
Sammanfattning:
Fundera på varför du vill starta en kanal och vad du vill få ut av tiden du lägger ner på den.
Försök att ta reda på vad din publik vill se och matcha det med något du själv är intresserad av, det är lättare att hålla kanalen uppdaterad då.
Läs mer om våra videotjänster och kunskaper om Youtube.