Nudging – så använder ni det i er kommunikation
Att göra en förändring i en valsituation som får en människa att bete sig på ett önskat sätt, så kallad nudging, kan vara en effektiv marknadsföringsmetod. I det här blogginlägget går vi igenom hur ni kan använda er av nudging i er kommunikation. Vi gästas även av en nudgingexpert!
Vad är nudging?
Nudging handlar om att göra en förändring i valsituationen som får en människa att bete sig på ett önskat sätt, utan att förbjuda eller ta bort några alternativ. Man brukar säga att man ger individer en knuff (nudge på engelska) när man använder sig av nudging metoder.
Hur går en knuff till?
Målbeteende: Hur en person beter sig på nu
Diagnos: Vad kan problemet vara? Finns det några hinder?
Design: Vad kan vi göra åt det?
Experiment: Kollar upp olika alternativ, provar olika grejer, har det effekt?
Analys: Fungerade det?
Beteendestrategi för fortsatt arbete: Hur ska det nya beteendet upprätthållas?
Läs del 1 om du vill lära dig mer om vad nudging är.
Hur kan man använda sig av nudging i sin kommunikation?
Ett område som nudging har blivit allt vanligare inom är e-handel. Till exempel genom att visa upp kundrecensioner på sina produkter för att övertyga (knuffa) potentiella kunder till att genomföra ett köp. Att se att andra är nöjda med en produkt kan vara avgörande för att kunden ska klicka på köp-knappen.
Att släppa något i en begränsad upplaga eller ha ett erbjudande under en begränsad tid är något som ofta gör kunder mer köpbenägna. Det finns en FOMO (fear of missing out) hos alla människor som kickar igång när kunden ser sådana här erbjudande. Något företag drar nytta av.
Det finns många böcker som går djupt in på vad nudging är och hur det fungerar. Det finns även handböcker på hur man använder nudging i praktiken. Beteendelabbet släppte en sådan bok 2019.
Varför ska ni använda er av nudging?
- Med hjälp av nudging kan vi identifiera beteenden hos våra kunder. Därefter kan vi påverka och förändra ett beteende till ett mer önskvärt.
- Nudging underlättar valsituationer. Vi förenklar beslut och på så sätt ökar motivationen hos våra kunder. Vilket ofta gör att kunderna känner sig nöjdare.
- Nuding kan minska kostnader och öka lönsamheten för ert företag. Små knuffar kan ge stor effekt (om de används på rätt sätt).
Nudgingexperten Linus hjälper oss svara på lite frågor!
Hur har pandemin påverkat nudging?
För att besvara denna frågan har vi tagit hjälp av Linus Olsson Collentine som är nudgingexpert. Han säger så här:
”Corona har huvudsakligen haft en positiv effekt för nudging som fält. En stor del av lösningen på pandemin är beteenderelaterad – hosta i armvecket, använd ansiktsmask, tvätta händerna, håll fysisk distans till medmänniskor – vilket ökat människors medvetenhet om vikten av kunskap kring hur beteenden förändras.”
Hur ser framtiden ut för nudging?
Så här säger Linus:
”Nudging (eller kanske snarare psykologin underliggande nudging) kommer att gå från ett ”nice-to-have” till ett ”must-have”. Mängden information och antalet beslutsmöjligheter som en person behöver ta hänsyn till växer hela tiden, och för att lyckas attrahera personer i det bruset kommer behovet av att möta människor på det sättet de bäst fungerar öka. Trenden syns redan i att fler och fler företag instiftar en position som ”Chief Behavioral Officer”.”
Vi avslutar denna bloggserien om nudging med att konstatera att nudging garanterar inga resultat, men ökar sannolikheten att kunden gör ett visst val. Detta var tredje och sista delen av bloggserien om nudging, vad det är, vilka möjligheter och risker som finns och hur vi kan använda det i vår kommunikation. Del 1 och del 2 finns tillgängliga i kunskapsbanken.