Månadens deal

En video skapar värde!

Ta mig till kampanjen

Använd bra produktbilder!

9 augusti, 2021
Thomas Santoso

Det kanske låter som en självklarhet, men vad är en bra produktbild?

Har du en webbshop är svaret enkelt:

  • En kvadratisk bild på minst 1080x1080 pixlar med vit bakgrund

Hela produkten eller de viktigaste delarna (tex. kontakterna på en kabel) ska rymmas inom bilden och belysningen bör ge en neutral och jämn exponering. Skuggan mot den vita bakgrunden läggs ofta på i efterhand när bilden redigeras, för någon form av retuschering och färgkorrigering krävs i stort sett alltid.

Här är ett exempel på ett produktfoto. Lagerbock UCFL_208 som säljs av vår kund KTS Maskiner:

En lagerbock från KTS Maskiner

Måste alla mina bilder så ut så om jag vill sälja saker?

Ja och nej. Att ha en stilren bildbank på sina produkter är en bra grund att stå på. Sedan utgår också alla e-handelslösningar -- från svenska Quickbutik till gigantiska Amazon -- ifrån det kvadratisk formatet. Det går att ladda upp en rektangulär bild, men då blir bilden antingen förminskad eller i värsta fall beskuren efter uppladdningen.

Tänk på webbshoppar som motsatsen till Instagram! Det ser väldigt tråkigt ut när företag lägger ut bilder på sina produkter med vita bakgrunder på Instagram, samtidigt som Instagramvänliga bilder ofta är för diffusa för att använda i produktflöden -- där de dessutom förekommer i miniatyrformat.

Återanvänd bilderna

Miljöbilder med härlig känsla går dock att använda som andra/tredje bild för produkterna. Det är självklart jättebra om kunden får se hur stor varan är, hur den ser ut i hemmet och vilka andra saker den passar med.  

Vår kund Frera har en webbshop fylld av fin heminredning. Här en bild på gröna tändstickor från Eldstickan som går att använda både i butiken som miljöbild och på sociala medier.

Sammanfattning:

  1. Använd genomgående tydliga och stilrena produktbilder för att “fronta” era varor
  2. Utöka med kreativa bilder som visar hur produkterna kan användas
  3. Alla bilder ska vara skarpa och ha rätt färger

Läs mer om hur vi jobbar med foto!

Skribent

Thomas Santoso Westberg
Digital Content Producer

Få en gratis SEO guide för 2022

Signa upp för nyhetsbrev och få din sökmotoroptimeringsguide helt kostnadsfritt!

Fyll i din Emailadress

Bli en partner du med!

Vi har ett stort utbud av tjänster inom webbutveckling, digital marknadsföring och digital strategi. Kontakta oss för mer information om vad vi kan göra för att ta ert företag till nästa nivå.

Företagarna representerar över 60 000 företag över hela Sverige, deras mål är att ge företag bättre förutsättningar att lyckas. Vi är medlemmar för att vi anser välmående företag gynnar både Sverige & befolkningen.

Handelskammaren Mälardalen är en organisation som företräder regionens företag både lokalt och internationellt. Vi är medlemmar för att stötta deras arbete och för att bredda vårt nätverk.

Nyföretagarcentrum i Örebro är en organisation som hjälper nya företagare från affärsidé till fungerande bolag. Vi är medlemmar för att stötta tillväxten av nya bolag i Örebro Län.

Örebro Sportklubb ÖSK emblem digitalpartner

Örebro SK spelar fotboll i Allsvenskan och hoppas på en position på övre delen av tabellen. Vi sponsrar ÖSK för att lindra tappet utan publik den här säsongen.

Från vårt kontor i Örebro hjälper vi företag med digital marknadsföring, webbutveckling & digitala strategier!

Copyright © 2021  Digitalpartner Europe AB.
pencilenvelopegraduation-hatbookuserusersphone-handsetmap-markersmartphonebubble linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram